Gratis overblik over dine organiske placeringer
– i Google Analytics

Placeringer på relevante søgeord i Googles søgeresultater kan have stor indflydelse på antal besøgende på jeres website. Hvis du ønsker et overblik over udviklingen for en række specifikke ord – og endda i Google Analytics sammen med den øvrige data, er her et tip til en gratis rapport.

Forudsætninger

Forudsætningerne for at kunne opstille denne rapport er, at Google Analytics er opsat og koblet sammen med Google Search Console.

Sådan gør du

Log ind i Google Analytics, og i menuen går du til Anskaffelse > Search Console > Forespørgsler.

Her finder du alle de søgeforespørgsler som har resulteret i en eksponering af dit website. Det kan dog hurtigt bliver en meget lang liste, med søgeforespørgsler som ikke er relevant for jeres forretning.

Trin 1

Klik på Sekundær dimension og vælg Land.

Trin 2

Klik på avanceret ved siden af det lille søgefelt.

Trin 3

Vælg ”Inkluder Land Matcher eksakt Denmark” og klik på +Tilføj en dimension eller metric.

Vælg nu ”Inkluder Søgeforespørgsel Matcher RegEx” og i input feltet skal indsættes en RegEx tekstsstreng med de relevante søgeord i har identificeret.

Tekststrengen skal opbygges på følgende måde, hvor hver søgeterm er indrammet af ^ og $ og adskilles med en vertikal linje |.

^søgeterm1$|^søgeterm2$|^søgeterm3$

Indsæt streng og klik Anvend

Trin 4

Du har nu lavet din rapport, men for at undgå at skulle gennem disse trin hver gang, så skal du gemme rapporten ved at klikke på Gem oppe i højre hjørne. Giv rapporten et passende navn, f.eks. ”Organiske placeringer (SEO)”.

Afslutning

Du har nu fået et gratis overblik over placeringer på Google, og kan via datovælgeren se udviklingen på antal klik eller gennemsnitlig placering pr. dag.

FORFATTEREN
Thomas Damkjær Larsen

Thomas Damkjær Larsen

Digital Rådgiver

Erfaren digital profil med international erfaring fra internt i SMV-virksomheder og som konsulent. Thomas er kommerciel- og strategisk tænkende samtidig med at han trækker på 10 års hands-on erfaring fra adskillige digitale projekter.

Han har blandt andet arbejdet med Robotic Process Automation, Amazon og internationalisering af e-commerce hos Kentaur og procesoptimering og digitalisering hos Rationel Vinduer.

FLERE ARTIKLER 
10 filtre der øger værdien af din Analytics

10 filtre i Google Analytics der øger værdien af din data

Google Analytics er de-facto standarden indenfor webanalyse af websites. Desværre er de færreste blevet konfigureret korrekt.