10 filtre til Google Analytics

10 filtre i Google Analytics der øger værdien af din data

Det gratis Google Analytics er de-facto standarden indenfor webanalyse af websites, og er derfor implementeret på stort set alle websites. Desværre er det kun ganske få, som er blevet konfigureret og opsat korrekt. Denne guide viser dig hvordan du opretter filtre som via manipulation ensretter din data og gør dem mere brugbare.

1. Inkluder kun trafik til hostname

Ved at oprette et filter der kun inkluderer trafik til dit hostname/domæne, undgår du at dit Sporings-ID anvendes på andre websites/apps og giver dig forkert data.

Vær opmærksom på at eventuelle eksterne plugins eller tjenester (f.eks. et bookingsystem) som tilbyder sporing til Google Analytics ikke vil virke med dette filter.

Opret et Foruddefineret filter:

Include only hostname

 Fremgangsmåde

  • I Filternavn angiver du ”Only traffic to ditdomæne.dk”
  • I Vælg filtertype vælger du ”Inkluder kun”
  • I Vælg kilde eller destination vælger du ”Trafik til hostname”
  • I Vælg udtryk vælger du ”der indeholder”
  • I Hostname indtaster du domænet (uden https://)
  • Bekræft filter og Gem

2. Ekskluder ikke relevant trafik

Du modtager sandsynligvis trafik på dit website som ikke er relevant når der skal rapporteres/analyses. Det kan være egne medarbejdere der benytter websitet til opslag, det kan være webudvikleren eller marketingbureauet der jævnligt klikker forbi. Disse kendte irrelevante besøg bør filtreres fra, hvilket gøres via IP-adresse.

Opret et Foruddefineret filter:

Exclude own traffic

Fremgangsmåde

  • I Filternavn angiver du ”Exclude firmanavn”
  • I Vælg filtertype vælger du ”Ekskluder”
  • I Vælg kilde eller destination vælger du ”Trafik fra IP-adresserne”
  • I Vælg udtryk vælger du ”der er lig med”
  • I IP-adresse indtaster du IP-adressen – find evt. på www.myip.com
  • Gem

Få IP-adresserne fra dine samarbejdspartnere og gentag dette filter for hver.

3. Lowercase filtre

Google Analytics er case-sensative og vil derfor opfatte ”Blackfriday” og ”blackfriday” som to forskellige kampagner. For at undgå dette er det en god ide at oprette en række filtre som konverterer trafikdata til små bogstaver.

Opret et Tilpasset filter af typen Små bogstaver

Gå til Administrator > Visning > Filtre og vælg ”+ Tilføj filter”.

Lowercase values

3.1 URL

Sidestien eller URL’en kan angives af udefrakommende via et link eller via indtastning af URL’en i browseren, og kan resulterer i mange dubletter af en side i Google Analytics.

  • I Filternavn angiver du ”Lowercase URL”
  • I Filterfelt vælges Forespørgsels-URI
  • Bekræft filter og Gem

3.2 Kampagnemedium

Medium vil i de fleste tilfælde være korrekt, men da det er muligt selv at angive Kampagnemedium gennem UTM parametre, bør det sikres at værdierne altid er små bogstaver.

  • I Filternavn angiver du ”Lowercase Medium”
  • I Filterfelt vælges Kampagnemedium
  • Bekræft filter og Gem

3.3 Kampagnekilde

Ligesom kampagnemedium er kampagnekilde data der kan styres via UTM-parametre.

  • I Filternavn angiver du ”Lowercase Source”
  • I Filterfelt vælges Kampagnekilde
  • Bekræft filter og Gem

3.4 Kampagne

Kampagnenavn indtastes via UTM parametre på et link og kan derfor risikere at være skrevet med et stort bogstav på Linkedin og kun små bogstaver i Google Ads. Ved at oprette et lowercase filter vil disse besøg alligevel spores samlet.

  • I Filternavn angiver ”Lowercase Campaign”
  • I Filterfelt vælges Kampagnenavn
  • Bekræft filter og Gem

3.5 Søgeterm

Søgeterm er relateret til Site Search og indeholder data indtastet af de besøgende. Derfor er det en god ide at konvertere til små bogstaver, så søgningerne ”hundefoder” og ”Hundefoder” samles.

Hvis ikke du har en søgefunktion tilgængelig på websitet eller at brugen ikke spores via Google Analytics kan du se bort fra dette filter.

  • I Filternavn angiver ”Lowercase Search Term”
  • I Filterfelt vælges Søgeterm
  • Bekræft filter og Gem

4. Search and replace filtre

4.1 Facebook

  • I Filternavn angiver du ”Combine Facebook Sources”
  • I Filterfelt vælger du Kampagnekilde
  • Som Søgestreng indtaster du ”^.*facebook.com$”
  • Som Udskift streng indtaster du ”facebook.com”
  • Bekræft filter og Gem

4.2 Instagram

  • I Filternavn angiver du ”Combine Instagram Sources”
  • I Filterfelt vælger du Kampagnekilde
  • Som Søgestreng indtaster du ”^.*instagram.com$”
  • Som Udskift streng indtaster du ”instagram.com”
  • Bekræft filter og Gem

5. Konverter SoMe trafik til social

Google Analytics får ikke altid valgt det rette kampagnemedium til din trafik fra sociale medier, men ved hjælp af et Avanceret filter kan dette rettes.

Opret et Tilpasset filter af typen Avanceret:

Gå til Administrator > Visning > Filtre og vælg ”+ Tilføj filter”.

Rewrite social channels

Fremgangsmåde

  • I Filternavn angiver du ”Rewrite Medium for SoMe”
  • I Felt A -> Uddrag A vælger du Kampagnekilde og angiver ”facebook|instagram|youtube|pinterest”
  • I Felt B -> Uddrag B vælger du Kampagnemedium og angiver ”referral”
  • I Out til -> Konstruktør vælger du Kampagnemedium og skriver ”social”
  • Sæt flueben i Felt A er krævet, Felt B er krævet og Tilsidesæt Output-felt
  • Gem filter

6. Plus ét ekstra funktionelt filter – Benyt fuld URL i rapporterne

Som standard indeholder data i dine rapporter kun førespørgelses-URL’en, altså sidesti uden domæne. Dette kan dog ændres med et filter.

Opret et Tilpasset filter af typen Avanceret:

Gå til Administrator > Visning > Filtre og vælg ”+ Tilføj filter”.

Use full URL in Analytics

Fremgangsmåde

Filter Type: Custom filter > Advanced
Field A: Hostname
Extract A: (.*)
Field B: Request URI
Extract B: (.*)
Output To: Request URI
Constructor: $A1$B1

Få endnu mere ud af Google Analytics

Se også min artikel omkring opsætning af en gratis SEO rapport i Google Analytics under Flere artikler.

FORFATTEREN
Thomas Damkjær Larsen

Thomas Damkjær Larsen

Digital Rådgiver

Erfaren digital profil med international erfaring fra internt i SMV-virksomheder og som konsulent. Thomas er kommerciel- og strategisk tænkende samtidig med at han trækker på 10 års hands-on erfaring fra adskillige digitale projekter.

Han har blandt andet arbejdet med Robotic Process Automation, Amazon og internationalisering af e-commerce hos Kentaur og procesoptimering og digitalisering hos Rationel Vinduer.

FLERE ARTIKLER

Overblik over organiske placeringer i Analytics

Få et gratis overblik over dine organiske placeringer i Google Analytics med dette gratis tip.